Auto thermostaat
De primaire taak van een thermostaat is ervoor zorgen dat de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt. Na een koude start zorgt de thermostaat ervoor dat de mix van antivries en koelvloeistof in de motor wordt gehouden. Zodra een bepaalde temperatuur wordt bereikt, gaat de thermostaat open. De koelvloeistof stroomt dan door de radiateur zodat de koelvloeistoftemperatuur dicht bij de openingstemperatuur van de thermostaat blijft liggen. Het assortiment van Valeo bestaat op dit moment uit drie soorten thermostaten:
1. Conventionele wasthermostaten:
• Product met bewezen kwaliteiten
• Compact • Massaproduct
• Vaste openingstemperatuur
• Betaalbaar
2. Elektrisch verwarmde wasthermostaten:
• Groter werkingsbereik dankzij de variabele openingstemperatuur
• Snelle respons dankzij elektrische voeding
• Verbeterd motormanagement voor schonere uitlaatgassen en een lager brandstofverbruik
• Compatibel met conventionele thermostaten
3. Elektronisch geregelde thermostaten:
• Volledig elektronische, temperatuuronafhankelijke regeling
• Maximaal mogelijk werkingsbereik
• Geschikt voor moderne temperatuurregelsystemen
Het Valeo-assortiment van thermostaten biedt de volgende voordelen:
- De enorme knowhow van Valeo op het gebied van motorkoelsystemen.
- Het brede assortiment van 381 onderdeelnummers.
- De plaats van de bevestigingsgaten die exact overeenkomt met de specificaties van de auto
- De beste materialen voor veeleisende open- en sluitcycli
- De duidelijk op het product aangegeven openingstemperatuur
- De hoge kwaliteit van de pakkingvlakken
- De hoge kwaliteit van het gietwerk, om porositeit te voorkomen
- Gripgedeelte op de hogedrukaansluiting
- Alle pakkingen zijn in de doos verpakt, voor een snelle en gemakkelijke montage.
Info van Valeo: Defecte thermostaat De thermostaat kan vast blijven zitten doordat het waselement is beschadigd door oververhitting, corrosie of veroudering. Als de thermostaat niet meer sluit en permanent koelvloeistof door de radiateur laat stromen, komt de motor moeilijk op bedrijfstemperatuur. Hierdoor draait de motor onprettig bij koud weer, is het brandstofverbruik aanzienlijk hoger, geeft de verwarming geen warme lucht, enz. Bij het vervangen van de waterpomp moet de thermostaat ook altijd worden vervangen.