Hydraulische koppelingszender voor een auto
Vanwege de gebruikte technologieën en de eisen die autofabrikanten bij nieuwe auto's stellen is het steeds moeilijker geworden om de kabel tussen het pedaal en de hefboom in een rechte lijn te monteren. Daarom worden steeds meer auto's voorzien van hydraulische systemen. Ze zijn veel flexibeler en betrouwbaarder dan mechanische systemen. Ten eerste zorgen ze voor een optimale en constante pedaalkracht. Ten tweede is het gebruikte materiaal veel lichter (tot wel 70% gewichtsbesparing ten opzichte van een conventionele koppelingsbediening) en zijn de onderdelen compacter.
Daarom is deze technologie gemakkelijker toe te passen bij OE-projecten. Als reactie op deze markttrend heeft Valeo een uitgebreid assortiment onderdelen voor hydraulische systemen ontwikkeld: koppelingshoofdcilinders (CMC= Clutch Master Cylinder), koppelingswerkcilinders (CRC= Clutch Release Cylinder) en koppelingshulpcilinders (CSC= Concentric Slave Cylinder). In semi-hydraulische systemen worden een koppelingshoofdcilinder en een koppelingswerkcilinder gebruikt, terwijl in volledig hydraulische systemen een koppelingshoofdcilinder en een koppelingshulpcilinder worden gebruikt.
De koppelingshoofdcilinder wordt toegepast bij zowel volledig hydraulische als semi-hydraulische systemen. Hij heeft als taak de beweging van het koppelingspedaal met behulp van hydraulische vloeistof om te zetten. Het huidige Valeo-assortiment bestaat uit meer dan 100 onderdeelnummers. De nieuwe generatie koppelingshoofdcilinders met sensor wordt vaak toegepast bij auto's met een elektronische parkeerrem, een cruise control of een Stop & Start-systeem. Een kleine sensor (nog geen 15 mm) is bevestigd aan het huis van de koppelingshoofdcilinder. De plunjer ervan heeft een magneet. Dankzij het magnetische veld kan de sensor de positie in lengterichting van de plunjer en daarmee de stand van het pedaal bepalen. Deze nieuwe CMC-technologie wordt toegepast op de nieuwe Peugeot 308 en de Citroën C4 Picasso.